Narozen1774.jpg

Narození Páně / Birth of the Lord

olej, plátno / oil, canvas 110 x 110 cm - 1985

 

Jak už jsem naznačil v předchozí verzi – je tu velká tradice staletí dějin umění, která tomuto tématu věnovala mimořádnou pozornost. Šlo mně zde o vystupňování intimity a zjednodušení plánu kompozice na nejvyšší možnou míru. Celá plocha má jemně  fosforeskovat a symboličnost tmavých tónů těla v kontrastu se světlým pozadím má evokovat slavnostní atmosféru. Uvědomuji si, že to má co dělat s konceptem minimalismu.

 

K minimalizmu ve výtvarném umění jsem byl dlouho nedůvěřivý, protože jsem znal jeho podobu v hudebním světě – zvláště k monumentálním, závažným tvůrčím vzepětím, které ve světové hudbě jednoznačně vrcholí v díle Philipa Glasse, jsou výtvarné protějšky najednou překvapivě prázdné. Vypadá to, že osobnost Philipa Glasse bude mít stejnou roli jako u Debussyho: otevřel dveře pro nový směr a hned je za sebou zavřel…

 

Birth of the Lord


As I indicated in the previous version - there's a big tradition of centuries of art history, which this subject paid particular attention. It is about the escalation of intimacy and simplification plan composition on the highest possible level. The whole area has a gently phosphoresce symbolism and dark tones of the body in contrast with light background evokes the festive atmosphere. I realize that it has something to do with the concept of minimalism.

The minimalism in visual art I've long been skeptical, because I knew its form in the music world - especially to the monumental, serious creative works, in the music world uniquely culminates in the work of Philip Glass, the art counterparts at the same time is surprisingly empty. It seems that Philip Glass's personality will have the same role as in the case of Debussy: he opened the door for a new direction and immediately closed it…