Bylotammysticksvtlo2363.jpg

Bylo tam mystické světlo / There was a mystical light

__________________________________________________

 

 

Bronislava Gabrielová - Moravská Galerie, Brno

 

 

"Metoda Vaculovičovy tvorby koresponduje s tradicí symbolismu - použití symbolů a tvarových znaků s hlubším sdělovacím posláním / včetně symboliky barev / podřizuje však snaze o svébytnost výtvarné skladby. Autor chce dosáhnout jednoty myšlenkového obsahu a výrazových prostředků, tedy souhra sdělovací a formální stránky, souhry vedoucí k posílení výrazu adekvátního danému záměru. K tomuto cíli se Vaculovič přibližuje zejména v obrazech s lapidárně naznačenou, výrazově stylizovanou postavou, jejíž formová uzavřenost jí vtiskuje nový metafyzický smysl / Jsem v Tobě, Narození Páně , Madona ad./ Rovněž některé další tvaroslovné prvky mají sdělovací poslání. Na strukturálním podkladě, z jehož zvrásněným povrchem kontrastují jemné lazurové přemalby, se uplatňuje široká škála barev, jejichž symbolická funkce dominuje nad optickými účinky. Tlumeně laděné a sfumatem změkčené formace přispívají k zamyšlení, zářivost žlutí, okru a rumělky a blankytně modré chce vyjadřovat radost, čistotu, lásku a volnost, protiklad temně červených záblesků a černých vlnovek ztvárňuje věčný zápas dobra a zla... Barvy jsou tu i zdrojem světla, které intenzivně vyzařuje z tušeného pozadí a umocňuje výrazovost malby a její duchovní obsah. Vaculovič se někdy nevyhne jisté míře dekorativnosti, většinou však směřuje k barevné a rukopisné expresivitě, podřízené celkové atmosféře práce. Jeho plátna velkých rozměrů jsou určeny k prohlídce z blízka a na rozdíl od dobové expresivní syrovosti a drásavosti vedou diváka k intimnímu dialogu".

 

 

Bronislava Gabrielová - Moravian Gallery, Brno

 

 

The method of Vaculovič´s creative work corresponds with the tradition of Symbolism, but he subordinates the use of symbols and shapes with a deeper level of communication / inclusive of the symbolism of colors/to the effort of his own creative composition. The author wants to achieve the unity of intellectual subject-matter and means of expression, that involves the combination of the communicative and the formal aspects, a combination leading to a strengthening of the expression adequate to the idea. Vaculovič is very near to this aim especially in his paintings with briefly expressively stylized figures, whose formal completion should give it new metaphysical meaning. Also some other expressive elements have communicative function. On the structural basis, the wrinkled surface of which contrast soft color layers, he uses a wide range of colors, the symbolic function of which dominates over optical effects. Softened down and airy formations contribute to ones being lost in thought, the brightness of the yellows, ochre, vermilion and azure blue want to express happiness, purity, love and freedom, the antithesis of dark red flashes and black twirls which show the everlasting fight of good and evil...The colors present here are also the source of light, which intensively radiates from the conjectural background and intensifies the expression of the painting and its spiritual subject. Vaculovič does not always avoid a certain amount of decoration, but he tends to subordinate color expression to the general atmosphere of the work. His larger paintings should be seen at close quarters, and as opposed to the contemporary aggressiveness of expression, they leads the spectator to intimate  dialogue.