Zefyrvdech1112.jpg

Zefyrův dech / Zephyr's Breath - 1987

 

 

 


 

Monotypy                                                         

 

Vznikaly přibližně od poloviny 80.let – popud vyzkoušet si grafickou techniku přišel od Vladimíra Kokolii. Pamatuji sï, jak jsem u něj v ateliéru v Knínicích zkoušel první pokusy – Vladimír mně to samozřejmě kavalírsky pochválil, takže už nebylo možno s tím přestat…Rychle jsem pochopil, že je marné dohánět v klasické technice někoho, kdo má více jak desetiletí náskok. Upustil jsem tedy záhy od linorytu, zásahy do matrice se stávaly čím dál řidší, až jsem najednou opět stál před procesem, který je vlastní spíše malbě - podstatu monotypu jsem chápal od začátku jako možnost podívat se na problémy malby z jiné strany. Monotyp sám mně dal možnost urychlit rozvržení kompozice, zvýraznit rukopis, zvýšit naléhavost výrazu atd.  Šlo nakonec spíše o kombinovanou techniku, která měla možná vliv na zklidnění barevnosti a přivedla mne k přemýšlení nad výstavbou kontrastních ploch jednotlivých pláten: celková „hlavní tónina“ každého obrazu se vždy malinko liší od dalších obrazů se záměrem vytvářet prokomponované celky.  Dostávám se tak k řešením, které jsou ryze abstraktní…

 

Monotypes

Originated from around the mid 80s - the initiative to try graphic technique came from Vladimir Kokolia  / today Professor of the Prague Academy of Fine Arts /. I remember how I was with him in his studio in Knínice tried first attempts - Vladimir I of course complimented gentlemanly, so it was not possible to stop ... I quickly realized that it is vain to catch up in the classic technique of someone who was more than a decade ahead. So I quickly dropped from the linocut, damage to the matrix is becoming increasingly thinner, until I once again stood before the making method, which owns more painting - the essence monotype I understood from the beginning as an opportunity to look at problems of painting from a different point of view. Monotype technique gave me the opportunity to accelerate the allocation of composition, highlighting the manuscript, to raise the urgency of expression, etc. It was then rather a combined technique, which has had perhaps the effect of calming colors and led me to think about the construction of contrasting surfaces of paintings: the overall "master key" for each image always a little different from other images with the intention of creating integrally composed units. This brings me to the solutions, which are purely abstract…