Rannostrovy19752093.jpg

Ranní ostrovy / Morning Islands

olej, plátno / oil, canvas 250 x 420 cm - 2010

Ranní ostrovy / Morning Islands - 1975

 

 

Jde asi o další z mých životních témat – jistota, s kterou je rozvržena kompozice z roku 1977 mne neustále podněcuje k dalším zhodnocením úlohy černé a červené barvy. Jsou to barvy, které cítím jako samu esenci symbolické řeči mířící k výstavbě ryze abstraktních forem. V mém případě je to zdá se nutnost neztratit kontakt s obsahem sdělení. Ve Vincentových listech najdeme na mnoha místech obavu opustit vizuální realitu – byla pro něj živnou půdou jeho  / abstraktního / umění. 

 

 Snovost a světelná atmosféra ostrova stromů a hvězd mně z odstupem let splývá s tajemnou světelností poledního slunce zdejších letních lužních lesů a samozřejmě mé milované Podzámecké zahrady. 

 

Téma mne intenzivně zaměstnává po více jak třicet let – mezi první verzí a posledními velko-formátovými olejomalbami z let 2009-2010 je patrný rozdíl. Asi jako mezi větami symfonie, či delikátní a promyšlené odstíny v hudbě Oliviera Messiaena / Exotičtí ptáci /. Jak vidíte -  Ranní ostrovy jsou pro mne záminkou k vyjádření ryze abstraktních pocitů. Tak trochu žárlivě si střežím jejich skutečný smysl, není určen pro běžný výstavní provoz, který mne po pravdě unavuje a opakovaně zklamává.     

 

 

Srovnej odkazy na příbuzná plátna:

http://www.forfest.cz/vaclav/?id=710&back=31&action=picture                     Stíny v písku

http://www.forfest.cz/vaclav/?id=608&back=26&action=picture                     Mystérium času

 

Ranní ostrovy – Zapovězená místa – Zvučící ostrovy – Bílá místa

Tyto názvy obrazů symbolizují místa v lidské duši, která jsou jakoby pro okolí „zapovězená“. Jsou to ony třinácté komnaty, které je opravdu lépe nechat na pokoji. Ne pro nějakou nadřazenost, ale pro uchování věcí, které potom skrytě vyživují přes jedince celé národy. Podmínkou pro jejich další existenci je ovšem jejich „neviditelnost“.

 

 

 

 

 

Morning Islands

This is about more of my life themes - the certainty, with which is span the composition of the 1977 constantly encourages me to further appreciation of the role of black and red colour. These are colors that I feel like the very essence of symbolic language pointing to the construction of purely abstract forms. In my case it seems to need to not lose contact with the contents of the communication. In Vincent´s / van Gogh / sheets can be found in many places concern from leaving of visual reality - it was the breeding ground for his / abstract / art.

 The dreamlike quality of light and atmosphere of the island of trees and stars from the distance of years I merges with the mysterious aperture of the midday summer sun of the local floodplain forests, and of course my beloved Chateau Garden.

This topic intensively employs me over more than thirty years - the first version and the last big-format oil paintings from the years 2009-2010 is a marked difference. Like a symphony between sentences, or subtle and sophisticated shades of the music of Olivier Messiaen / Exotic Birds /. As you can see - Morning islands are a pretext for me to express a purely abstract feelings. I am a little jealously protecting their real meaning, not intended for normal operation of the exhibition – of which I am honestly tired and repeatedly disappointing...

 

 

Compare the links to related paintings:

http://www.forfest.cz/vaclav/?id=710&back=31&action=picture                     Stíny v písku / Shadows in the Sand

http://www.forfest.cz/vaclav/?id=608&back=26&action=picture                    Mystéry of Time

 

 

 

Morning Islands - Forbidden places - Sound Islands - White spots

These images symbolize the places in the human soul, which seems to be near "forbidden". They are the thirteenth chamber, which is really better left alone. Not for any superiority, but for keeping things, which then in secret nourish whole nations. The condition for their continued existence, however, is their "invisibility."