Výstava ve Státní galerii Vysočiny Jihlava / The exhibition at The State Gallery of Highlands - 1996
Přesněji řečeno: maluji trojdílné obrazy – nikoliv v pravém slova smyslu triptychy. Kdybych nebyl omezován prostorem, materiálem, možnostmi transportu atd. maloval bych určitě souvislá plátna. V tak malé zemi však osud monumentální tvorby visí neustále na vlásku: ještě po jednom celém století nepřistála Epopej Alfonse Muchy do svého konečného domovského přístavu…
More precisely: I am making three-part paintings - not in the true sense triptychs. If I were not restricted by space, material, transportation options, etc. I would definitely paint continuous canvases. But the fate of the monumental works in a small country constantly hangs in the balance: even after a whole century Epopej by Alfons Mucha did not land in its final home port ...
Idea vracet se k důležitým plátnům i po letech a domýšlet jejich obsah i formu připomíná tak trochu editorskou práci skladatele. Proč bychom si nemohli dopřát tento zdánlivě zbytečný luxus – zvláště když povrchní soudy publika jsou skutečně jen vějičky ve větru, po kterých za chvilku nebudou stopy…
The idea of returning to important canvasses even after years and intellectually complete their content and form reminds a bit of editorial work of the composer. Why we can not afford this seemingly unnecessary luxury - especially when superficial courts of audiences are really just a decoy in the wind, after which will not followed any trail...