Bolestbyt1-detail2065.jpg

Bolest bytí / The pain of being 1987

olej, plátno / oil, canvas 140 x 200 cm

 

Klíčový obraz 80.let má řadu předstupňů – pokusím se alespoň dochované uvést v rámci těchto stránek v příslušných souvislostech. Obsahově zde nešlo jen o nálady spojené se soumrakem komunizmu – to by bylo samozřejmě příliš prvoplánové vysvětlení. O konci časů lidstvo přemýšlí přes dva tisíce let – a stále nebylo vše řečeno, stále zde zbývá prostor pro individuální vyjádření.

 

Myšlenkové „dvojče“ – plátno Zmrtvýchvstání je potom logickým vyústěním snah dobrat se jakési obecnější roviny. Namaloval jsem jej v roce 1987 – tedy nikoliv v roce „Sametové revoluce“ jak by se snad slušelo a očekávalo. Spojnice umění s politikou mně byly vždy cizí…

 

Téma obrazu vrcholí v monumentalizované podobě triptychu – přesněji: třídílného plátna. Více-dílná plátna jsem začal používat hlavně z prostorových důvodů – jsou zkrátka skladnější. Věděl jsem, že na velký formát se musím dlouho a důkladně rozbíhat, že jich musím udělat hodně, abych došel k nějakému přesvědčivějšímu celku. Zdánlivě jasná rozvržení vznikala stálým „dobrušováním“  zlepšováním, opravováním.

 

The Pain of Being

This key image of 80's has a number of previous versions – I will try to bring at least selection of these sites in their respective contexts. The content here was not just a mood associated with the twilight of communism - of course; it would be too superficial an explanation. About the end of times thinks people more than two thousand years - and there still remains a space for individual expression.

Thought "twin" – the canvas Resurrection is a logical result of efforts to draw some more general plane. I painted it in 1987 - that is not in the "Velvet Revolution" as would be expected, and perhaps handsome. Connection of art with politic has always been foreign to me ...

Topic of this picture culminates in the form of a triptych - or more accurately the three-part canvas. I began to use multi-canvas piece mainly for space reasons – it is shortly just more suitable for transport.  I knew that the large form needs a long and hard work, I knew that must have to do a lot of works to come to any convincing whole. Seemingly clear layout was created by permanent improvement of details.

 

 

 

 

Bolest bytí

 

Přítel ukrajinský malíř Prokip Kolisnyk přirovnal obrazy z tohoto období k tvorbě E.Muncha. Nebráním se tomuto lichotivému srovnání – doba je však už pochopitelně někde jinde, má jiné obsahy a vyznění. Symboličnost a naléhavost výrazu už vidíme více v abstraktní rovině než v době Muncha. Instinktivně se bráním polopatickým výkladům, symboliku červené barvy bych např.nerad zařazoval do obvyklých kontextů – v mých očích má tato barva zcela jiný obsah. Obsáhlý stejnojmenný cyklus kreseb, který předcházel tomuto obrazu, jsem koncipoval jako jakýsi průnik životem a snem. Jsem si samozřejmě vědom, že při dnešní úrovni sebereflexe není možné říci jediné slovo, aby to někoho nepřipomínalo. Přesto se nevzdávám práva na vlastní osobní vizi.

 

 

 

The Pain of Being

 

Ukrainian painter friend Prokip Kolisnyk likened my paintings from this period to creation of  E. Munch.  I do not oppose this flattery comparison - time is during this century elsewhere of course, has different content and tone. Symbolic expression and the urgency we see now more abstract than when Munch. I am instinctively preventing for such simply stated interpretations - red color symbolism e.g. I would not like to include in the usual contexts - in my eyes, this color have completely different content. An extensive series of drawings of the same name that preceded this painting,  I conceived as a kind of intersection of life and dream. I am aware that the current level of self-reflection can not say one word to make it resemble someone. Despite of this fact I am giving up the right to own personal vision...