Odpoledne65X552588.jpg

Odpoledne / Afternoon 1984

olej, plátno / oil, canvas 65 x 55 cm

 

 

Vladimír Kokolia – AVU Praha

 

Vladimír Kokolia

Academy of Fine Arts Prague

 

 

 

 Lidské tělo v záplavě světla: zpočátku malířský problém, řešený v barokně rozmáchlých kresbách a v plenérových studiích, najednou podivuhodně souzněl s výrazem náboženské exaltace a pokory. Barevná hmota jeho monotypů z rozsáhlého souboru, vznikajícího od roku 1986, ten barevný vibrující prach, z něhot povstaly siluety a stíny ke svým příběhům, snad původně byla výsledkem grafického experimentování, dnes ji s autorem stěží můžeme vidět jinak, než jako svědectví o přítomnosti Evangelia ?- zvláštní je, že k tomu nepotřebujeme tradiční výbavu křesťanských symbolů. Světlo na Václavových obrazech je tím prudkým tokem energie, které dává na Hané dozrát obilí, spalující vše, co se předtím nestačilo dostatečně napojit vodou. V takovém světle jsou stíny žhavé a plné barev, vidíme, že ženská postava v nich odpočívá a přijímá to světlo i ty barvy, žena s tajemstvím dávného zaslíbení ze zahrady Eden. Křesťanská víra a důvěra v malbu zde pracují pospolu, malíř nepoužívá malbu pro propagaci ideje, aniž používá osvědčená hluboká témata, aby dodal hloubku malbě. Nyní se Václavovo dílo objevuje v galerii. Vložené do kontextu kulturní instituce, dostalo se za horizont svého každodenního života. Je na nás divácích, abychom se nicméně pokusili přes horizont nahlédnout a spatřit, jaké je pravé prostředí této malby.

 

 

Step by step, a vision formed, one, which would determine his central theme: a human body in a flood of light. Originally, the theme was developed as a painter’s problem in numerous open-, air sketches, but it has since reached consonance with an expression of religious exaltation and humility. The lingering colors of his monotypes cast silhouettes and shadows to tell ancient stories. What might have originated, as printmaking experiments are now evidently testimonies of the presence of the gospel - even though scarcely any conventional Christian symbols help to carry the message. The light in Václav´s paintings appears to reflect that mighty flow of energy which provides the cornfields of Hana with gold. Within light like this the shadows are red-hot and the colors are deep. There is an image of a woman sitting in the shade. She takes all the colors in. A woman bound in the mystery of the ancient vow of Eden. Christian faith and trust in painting are working in conjunction here. The artist does not use his painting as a means of propaganda nor does he use well-tried themes to add profundity to his painting. Now Vaclav's works have reached a gallery. Pieced in the context of a cultural institution the works have gone beyond the horizon of their everyday life. It is up to viewers, nevertheless, to look beyond and perceive the true setting of this art.