Festival FORFEST skončil

Festival FORFEST skončil

V neděli 25.června v Kroměříži skončil Mezinárodní festival současného umění s duchovní tematikou. Po devíti dnech bohatě naplněných hudbou, výtvarným uměním i básněmi, přines poslední den již tradiční koncert Kojetínské industriální filharmonie, nekonvenční recitál slovenského violoncellisty Josefa Luptáka a koncert pěveckého sboru VOX IUVENALIS.

Kroměřížský FORFEST je jediný festival v republice, který programově nabízí široký pohled na současné hudební a výtvarné dění ve světě. V letošním, již XVII. ročníku, se posluchač – a později i celá hudební veřejnost prostřednictvím Českého rozhlasu – seznámil s ukázkami současné hudby polské, americké, slovenské, estonské, německé, italské i české. Posluchači mohli posoudit mistrovství řady zahraničních souborů i sólistů /Daniel a Dolly Kessner, Waclaw Golonka, Katharina Larissa Paech, Giamila Berré a Vittorio Cerasa, Josef Lupták, Pierrot Lunaire Ensemble Vienna, ale i vynikající výkony interpretů českých / Tomáš Ondrůšek, SOLISTI DI PRAGA, TRIO EUFONICO, ARS INCOGNITRA, VOX IUVENALIS/.

Mezi desítkami jmen autorů včetně Arvo Pärta, Krzystofa Pendereckého, Zoltána Kodályho či Erika Satie,zazářila i jména významných českých autorů, například Ilji Hurníka, Jaroslava Krčka, Aloise Piňose, Arnošta Parsche, Petra Pokorného, Petra Ebena. Festival uvedl na dvě desítky premiér, mezi nimi i dvě skladby mladých českých autorů – Jana Vrkoče a Jiřího Sychy. Výtvarnou část festivalu representovala letos výstava obrazů a tapiserií slovenské výtvarnice Evy Trizuljakové v galerii U Artuše a tvorba rodiny výtvarníků Dočekalových v několika improvizovaných výstavách v ateliérech. Tento typ výstav je nóvum festivalu – provází je improzace na hudební nástroje a autorské čtení básní – letos své nové básně četli Iva Košatková a Roman Szpuk.

Devět dní Mezinárodního festivalu FORFEST bylo velmi úspěšnou representací současného umění.í od tzv.“klasických“ směrů až po ty avantgardní a experimentální, K nim paří například některé skladby uvedené skupinou ENSEMBLE MOENS , Kojetínská industriální filharmonie, a týmové skladby brněnských autorů.

Sedmnáct let tohoto specifického festivalu, který má svou oblibu u zahraničních autorů a interpretů, kteří projevují zájem opakovaně se ho účastnit, svědčí o jeho pevném místě mezi našimi festivaly i mezi festivaly mezinárodními.

Vídeňský soubor v Kroměříži

Nezastupitelné místo v českém koncertním životě má festival FORFEST v tom, že na koncertní pódia přináší díla pro nás zcela neznámých autorů a rozšiřuje tak povědomí veřejnosti o hudebním dění ve světě. Tak v pátek večer vystoupil ve Sněmovním sále zámku rakouský Pierot Lunaire Ensemble Vienna ve složení housle, flétna, klarinet, violoncello a klavír. Kroměříž byla jednou ze zastávek jeho náročného celosvětového turné po Evropě i zámoří, na kterém představují výhradně díla soudobé hudby autorů různých národností. Na festivalovém koncertě zazněla skladba Kateřiny Růžičkové, Francesca Paradico, Blai Solera, Petera Ablingera, Christiny Athinodorou, Rogério Costa a Reinharda Fuchse., Inspirativní večer.

Pohled do ateliéru

Výtvarnou část festivalu obohacují letos návštěvy kroměřížských ateliérů. Ve čtvrtek otevřeli veřejnosti svůj ateliér manželé Josef a Marie Dočekalovi s dcerami Marií a Anežkou. Improvizovaná výstava akvarelů, knižních ilustrací a grafiky v pracovním prostředí restaurátorrské dílny dává nahlédnout do bohatého tvůrčího života umělecké rodiny. I tam četla Iva Košatková a Roman Szpuk své básně za houslové improvizace Zdenky Vaculovičové.

Večer patřil brněnskému souboru ARS INCOGNITA. Který existuje od roku 1986 a věnuje se interpretaci soudobé hudby často netradičními prostředky /hudební heppeningy, multimediální pořady/. Na festivalu představil soubor náročná díla renomovaných skladatelů – Petra Pokorného, Arnošta Parsche a Aloise Piňose.

NA FESTIVALU POPRVÉ ZAZNĚL MELODRAM

Výtvarnou část festivalu obohacují letos návštěvy kroměřížských ateliérů. Ve čtvrtek otevřeli veřejnosti svůj ateliér manželé Josef a Marie Dočekalovi s dcerami Marií a Anežkou. Improvizovaná výstava akvarelů, ilustrací a grafiky v pracovním prostředí restaurátorské dílny dává nahlédnout do bohatého tvůrčího života umělecké rodiny. I zde četli na vernisáži Iva Košatková a Roman Szpuk své nové básně za houslové improvizace Zdenky Vaculovičové.

Večer patřil brněnskému souboru ARS INCOGNITA, který existuje od roku 1986 a věnuje se interpretaci soudobé hudby, často nekonvenčními prostředky /hudební happeningy, performance, multimediální pořady/. Představil soubor náročná díla renomovaných skladatelů – Petra Pokorného, Arnošta Parsche a Aloise Piňose. Poetické názvy i obsah skladeb - Pokornéího „Křehkost motýlích křídel“, Arnošta Parsche „Tichá krajina“ i “ Stella matutina“ Aloise Piňose naznačily, jak blízká jsou taková subtilní témata vyjadřovacím prostředkům soudobé hudby. Poprvé na festivalu vůbec zazněl melodram – jako první část Diptychu op.18, „David Rubinowitz zpívá hadovi“ Petra Pokorného. Recitoval Karel Mlejnek.

Jan Vrkoč