Festival Forfest si udržel kvalitu
Mladá fronta Dnes
Kroměříž - Program letošního Mezinárodního festivalu současného umění s duchovním zaměřením Forfest, který o víkendu skončil v Kroměříži, byl oproti předchozím ročníkům ve svém rozsahu poněkud redukován.
Na druhou stranu je ovšem třeba říci, že redukcí programu nijak neutrpěla kvalita festivalu a jeho jednotlivých akcí. Právě naopak - letošní Forfest měl hned několik vrcholů, z nichž každý byl výjimečný v jiném směru a přispěl tím k velké rozmanitosti festivalu.
Třebaže Forfest proklamuje své zaměření na nejrůznější oblasti soudobého umění, jeho nejdůležitější součástí zůstává hudba. Pokud bychom hledali jeden bod programu, který zřejmě nejvíce naplnil ideu Forfestu jakožto přehlídky duchovně zaměřeného umění, pak bychom svou pozornost mohli směle obrátit na koncert varhanice Hany Ryšavé. Dramaturgicky výborně vystavěný koncert využil skladeb osvědčených a světově uznávaných skladatelů, které Hana Ryšavá dokázala přednést s obdivuhodným emocionálním nábojem a entuziasmem, přitom však zcela neokázalým způsobem, který v prostředí gotického Chrámu sv. Mořice dodal hudbě přesvědčivě spirituální rozměr.
Jedním z vrcholů byl jistě i zahajovací koncert festivalu, na kterém vystoupil soubor Archaeus Ensemble se skladbami soudobých rumunských autorů, které jsou charakteristické svou emocionalitou až extatičností okořeněnou typickými prvky balkánského folkloru.
Mimořádný zážitek jiného druhu přinesl zase koncert perkusionisty a vedoucího souboru Dama Dama Dana Dlouhého, který předvedl, jak je možné rozeznívat různé nástroje, předměty i celé znějící objekty.
Konečně v tomto výčtu mimořádných okamžiků Forfestu není možné zapomenout ani na závěrečný koncert, na němž z pozice dirigenta představil svou velmi impresivní hudbu americký skladatel Dinos Constantinides spolu s brněnským Komorním orchestrem Bohuslava Martinů, za jehož dirigentským pultem se na kromě Constantinidise představil také dirigent Evžen Zámečník.
Všímat si pouze těchto velkých vrcholů letošního Forfestu by ovšem bylo velmi nespravedlivé vůči ostatním autorům a interpretům, kteří svou účastí celkový dojem z festivalu velmi výrazně ovlivnili.
Zajímavým zážitkem byl například koncert mladé polské houslistky Anny Zielinské. Mimořádný byl instrumentální výkon violoncellisty Jana Škrdlíka, který kromě plánovaného odpoledního koncertu narychlo zvládl také hlavní večerní program, místo nemocné švédské hobojistky Helen Jahren. Opomenout ani nelze například koncerty rumunského houslisty Iona Maria Lacraru nebo přehrávku hudby Arne Linky a skladby Romana Bergera De profundis.
Třebaže se pořadatelé Forfestu při jeho přípravách potýkali s organizačními a finančními obtížemi, na jeho kvalitě se to nijak neodrazilo. Forfest má již dnes významné postavení mezi podobnými světovými festivaly a lze jen doufat, že i do budoucna bude mít takové podmínky, které umožní uspořádat jej minimálně v takové podobě jako letos.
Radim Bačuvčík