Závěr festivalu 2001
V neděli 30.6.2002 skončil závěrečným koncertem v chrámu sv.Mořice XIII.ročník Mezinárodního festivalu současného umění s duchovním zaměřením FORFEST 2002 Kroměříž. Provedení byl přítomen - mimo řadu dalších významných hostů z domova a zahraničí - i olomoucký arcibiskup Mons.Jan Graubner,jenž v úvodním projevu zdůraznil důležitou roli umění v dnešní společnosti. Za město Kroměříž promluvila místostarostka Dr.Eva Nováková.
V programu koncertu realizoval pražský sbor Gaudium Pragense řízený Lukášem Hurníkem se sólisty Kristýnou Valouškovou/soprán/ a Tomášem Krejčím/baryton/ mimo skladeb Jiřího Temla a L.Hurníka také dvě z letošních četných světových premiér – kantátu Ilji Hurníka „Prastaré obrazy“ a kantátu „ON a Mountain“ amerického skladatele Daniela Kessnera. Výtečně připravený sbor, špičkoví sólisté pod vedením zkušeného sbormistra a konečně nenapodobitelné průvodní slovo Ilji Hurníka – to vše se stalo opravdovým svátkem pro znalce i široké publikum.
XIII.FORFEST byl jedním z dosud programově nejbohatších ročníků. Nabídl posluchačům a divákům 24 rozmanitých akcí - od koncertů/které jako vždy tvořily hlavní část programu/ výstav, multimediálních projektů a přednášek až po komorní operu a filmové projekce. Všem dominovala současná tvorba česká i zahraniční v provedení významných sólistů, komorních ansáblů i pěveckých sborů z šesti zemí /ČR,Polsko,Velká Británie, Francie, USA, Japonsko /.
K nejvýznamnějším zahraničním hostům festivalu patřili bezesporu vynikající kazašský houslista žijící v současné době v Anglii Marat Bisengaliev/ jehož projev způsobil skutečnou interpretační senzaci/ energií překypující Japonka Mutsuko Aizawa /percussion/, izraelský skladatel Max Stern , francouzské trio Alienor, polský komponista Krzysztof Knittel / prezident polské Unie skladatelů, duo manželů Kessnerových /flétny a klavír/ z USA a anglický skladatel David Matthews.
Z opravdu rozsáhlého programu festivalového týdne zmiňme potom alespoň některé: na večerním koncertu 25.6. vystoupili ve Sněmovním sále pražští umělci známí svou zasvěcenou interpretací hudby 2O. století: klarinetista Kamil Doležal a pianista (a skladatel) Hanuš Bartoň. Provedli tři rozsáhlejší díla Morrise Perta, Svatopluka Havelky a cyklus zajímavých miniatur Josefa Adamíka.
Britský skladatel David Matthews uvedl na své středeční přednášce skladatele, kteří jsou mu blízcí svou poetikou a někteří z nich i generačně: především nejznámější z nich Benjamina Brittena a Michaela Tippetta a pak Judith Weirovou, Robina Walker, Judith Binghamovou a Jamese Francise Browna. Čtenáře určitě zaujme informace, že to byl právě D. Matthews, kdo dělal B. Brittenovi a pak i M. Tippettovi v posledních létech jejich života osobního asistenta. Realizoval korektury, tvořil klavírní výtahy, účastnil se zkoušek na koncerty. A že si třeba známý Paul McCartney objednal u něj skladbu na památku své choti Lindy.
Houslový recitál kroměřížské umělkyně a hlavní organizátorky Forfestu Zdeňky Vaculovičové byl nabitý zajímavými kompozicemi. Vyberme jen např. Suitu pro housle a magnetofonový pás Rudolfa Růžičky, premiérované skladby Karla Šimandla a Ilji Zeljenky či nádherné meditativní Adagio Davida Matthewse pro troje housle, violu, violoncello a kontrabas (Z. Vaculovičovou doprovázela Arcibiskupská kapela Kroměříž).
K nejzávažnějším dílům,která byla uvedena v rámci letošního ročníku, nesmíme zapomenout kompozice Iannise Xenakise, Morrise Perta, Ilji Zeljenky, Maxe Sterna, J. MacMillana. Z české tvorby : Zdeňka Lukáše, Jiřího Temla, Petra Pokorného, Jana Hanuše, Luboše Sluky, Vlastislava Matouška, Miloše Štědroně, Františka Emmerta...
Pestrost nabízeného programu přilákala nejen odborníky, ale i počet pravidelných návštěvníků letošního ročníku se značně zvýšil. Letošní Forfest potvrdil rostoucí mezinárodní renomé této ojedinělé akce / zařazení do „UNESCO MUSIC WORLD DIRECTORY“, spolupráce s významnými institucemi- The Polish Science Academy, California State Univesity, The British Music, ISCM Amsterdam,Warsaw Autumn atd/ a naznačil další možnosti internacionálního propojení v oblasti soudobého umění.
JAN GROSSMANN