Osm dní kvalitní hudby
Mladá fronta Dnes, 27.06.2001
Festival Forfest v Kroměříži byl v neděli slavnostně ukončen závěrečným koncertem, na němž v chrámu sv. Mořice vystoupil Dětský pěvecký sbor Permoník z Karviné. Pokud dovoluje krátký časový odstup alespoň předběžně hodnotit, pak konstatuji, že letošní dvanáctý ročník festivalu proběhl úspěšně - hlavní cíl, uvádět v Kroměříži novinky především ze současné duchovní hudby, byl splněn více než dostatečně a co je nejdůležitější, akce se těšila zájmu jak našeho publika, tak i návštěvníků ze zahraničí. Cestu do Kroměříže dnes nacházejí umělci i příznivci soudobé hudby. I v zahraničí má Forfest velmi dobré jméno. Letos se festivalu zúčastnila řada umělců ze Slovenska, Rakouska, Německa, Slovinska, Francie, Velké Británie a USA. Díky podpoře The British Council se mohl uskutečnit vynikající koncert britského klavíristy Andrewa Zolinského, velmi potěšitelná je také spolupráce děkana hudební fakulty The California State University Williama Toutanta na několika koncertech. Jeho zásluhou byl uskutečněn společný koncert ze skladeb studentů hudebních fakult The California State University a JAMU v Brně. Dlouhodobý nadějný rozvoj této spolupráce je výhodný pro obě strany, a proto doufám, že bude pokračovat ve stále nápaditějších podobách. V osmi dnech letošního ročníku Forfestu zaznělo přes osmdesát skladeb, z nich více než dvě třetiny lze počítat mezi tvorbu novou. Ovšem i uvádění autorů dvacátého století bylo přínosem. Kde jinde můžeme uslyšet vedle sebe vynikající skladby takových autorů, jako jsou Schnittke, Martinů, Kodály, Ištvan, Jan Hanuš nebo Hugo Wolf? Na Forfestu nebyly výjimkou ani rozměrnější nebo i celovečerní soudobé skladby (například opera Coronide), pravidelně jsou uváděni také autoři z oblastí, o jejichž soudobé kultuře nevíme u nás téměř nic (letos skladatelé z Irska, Švýcarska a Slovinska). Přibližně třicet skladeb bylo uvedeno v premiéře, většinou za přítomnosti autorů, některé také byly napsány přímo pro Forfest. Uskutečnily se čtyři koncerty autorské a několik programů zaměřených na soudobou tvorbu pro jednotlivé nástroje (tentokrát recitály varhanní, houslové a klavírní). Zárukou vysoké kvality festivalových koncertů byla účast špičkových našich i zahraničních interpretů (Marie Gajdošová, Pavel Šabacký, Branko Czuberka, Gido Ebi, Eduard Spáčil, Monika Štreitová-Popelářová, Marek Vrábel, soubor Ars Cameralis, Ensemble Damian a další). Můžeme-li srovnávat právě ukončený ročník s předešlými roky, pak se domnívám, že letos jsme opět mohli zaznamenat vzestup ke kvalitám vyšším. Lze se jen těšit, že kontakty, které v Kroměříži byly navázány, nezaniknou a dosažená kvalita bude východiskem pro další umělce. Z tohoto setkávání osobností v Kroměříž i jednou v budoucnosti možná vzejde mnoho dobrého pro naši moderní hudební kulturu.
Jan Vrkoč