Festival Forfest opět nabídl zajímavé a přínosné koncerty

Zlínské noviny, 01.07.2003

Kroměříž Poslední, nedělní den festivalu Forfest nabídl pouze dva, zato však velmi zajímavé a přínosné koncerty. Odpoledne v chrámu sv. Mořice v Kroměříži zněla hudba významného, avšak dodnes ne zcela doceněného skladatele Jana Nováka ( 1921 - 1984). Osobnost tohoto skladatele, žáka Pavla Bořkovce a Bohuslava Martinů, musela zůstat na mnoho desetiletí českému publiku utajena. Z důvodů převážně politických se nesmělo jeho jméno objevovat ve slovnících ani na veřejnosti, a to až do roku 1989! Proto teprve nyní zatím jen zčásti poznáváme neobvykle bohatý skladatelův odkaz, který zahrnuje skladby komorní, orchestrální, sbory, kantáty, balety i operu.

V úvodu koncertu před forfestovým publikem promluvil o autorovi Zdeněk Cupák, badatel, který se již řadu let snaží shromáždit a zaznamenat pro budoucnost vše, co se osobnosti a díla Jana Nováka dotýká.

Zazněla preludia pro tři flétny " Panisci fistula" v provedení flétnistek Hany Čermákové, Lucie Valtrové a Vladimíry Hroznové. Skladbu " Iubilationes" pro varhany zahrála Hana Ryšavá, i jen podle prvního dojmu jde o hudbu velmi průzračnou, meditativní až povznášející. Stejní hudebníci pak hráli i následující dvě " Sonáty da chiesa", je škoda, že tyto hluboké skladby byly zřejmě po dlouhých desetiletích od vzniku provedeny vůbec poprvé. Zajímavě vyzněla skladba " Preludium a fuga" pro flétnu sólo. Autor zde zajímavě vyřešil zdánlivě neřešitelný úkol - napsal dvouhlasou fugu pro sólovou flétnu, která v zásadě dvojhlas hrát nemůže.
Koncert věnovaný hudbě Jana Nováka byl po všech stránkách překvapivý a objevný, škoda, že milá hudba tohoto skladatele nezní na našich koncertních pódiích častěji.

Slavnostní závěrečný koncert Forfestu v chrámu sv. Mořice v Kroměříži byl věnován vystoupení smíšeného pěveckého komorního sboru Moravští madrigalisté. Sbor, který působí od roku 1961, patří již samozřejmě mezi přední pěvecká tělesa v naší republice. V současnosti sbor vede Radek Dočkal a pod jeho vedením sbor zpíval skladby B. Martinů. M. Duruflého, B. Brittena a zejména Antonína Tučapského, našeho významného autora, který se letos dožívá životního jubilea. Radek Dočkal do programu zařadil jednu svou zajímavou kompozici " Et caritas I".

Dočkal jako sbormistr vede své zpěváky jasným, konkrétním dirigentským gestem, dokáže sboru ukázat všechny potřebné výrazové nuance, dynamické odstíny, dobře a přesně ukazuje tempa. Během koncertu statečně " bojoval" s příliš dlouhým dozvukem akustiky chrámu sv. Mořice, v konečném výsledku však všechny skladby vyzněly zajímavě a s promyšleným výrazovým pojetím. Obdivuhodné bylo zejména provedení Tučapského " Žalmů" ( výběr z většího cyklu napsaného v roce 2000).
Další skladbu tohoto autora " Missu brevis" zazpíval pak sbor s nevídanou jistotou, suverénním výrazem, lehkostí, zkrátka strhujícím způsobem.

Jan Vrkoč