Vrcholem Forfestu byl španělský pianista

Mladá fronta Dnes, 02.07.2003

Pohled na soudobou vážnou hudbu ze všech stran nabídl čtrnáctý ročník festivalu Forfest, který v neděli skončil v Kroměříži.

Kroměříž - Návštěvníci festivalu dostali během jednoho týdne příležitost seznámit se s vokální a instrumentální, komorní i symfonickou hudbou současných autorů z celého světa.

Zahajovací koncert zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů byl jediným, na kterém vystoupil symfonický orchestr. Premiéra skladeb amerických tvůrců Daniela Kessnera a Williama Toutanta, Rumuna Liviu Marinescu a českého skladatele Pavla Zemka také přilákala do chrámu sv. Mořice nejvíce posluchačů.

Ostatní večery přinesly ukázky hudby pro sólisty a různě obsazené komorní ansámbly. Vokální hudba byla zastoupena hned první den festivalu v podobě mužského vokálního kvarteta Q Vox, které představilo tvorbu brněnských skladatelů Aloise Piňose a Miloše Štědroně, a také na závěrečném koncertě kroměřížského sboru Moravští madrigalisté řízeného Radkem Dočkalem se skladatelským profilem ve Velké Británii žijícího českého autora Antonína Tučapského.

Další koncerty byly věnovány hudbě instrumentální. Pořadatelům Forfestu se letos podařilo na festival angažovat celou řadu špičkových umělců. Vrcholem bylo bezesporu vystoupení španělského pianisty Ricarda Descalza v předposlední festivalový den se čtyřmi v Česku dosud neuvedenými skladbami světových autorů. Naopak díla českých autorů zahrálo na čtyřruční klavír rodinné duo otce a dcery Milana a Renaty Bialasových. Zatímco jejich koncert byl zaměřen spíše populárně, vystoupení německého violoncellisty Wernera Taubeho s velmi avantgardními skladbami převážně z oboru témbrové hudby bylo posluchačsky velmi náročné.

Samostatnou kapitolou letošního Forfestu byly skladatelské profily. Na nich se postupně představili v Kroměříži působící autor František Fiala, který ve své hudbě dokáže skloubit modernost a posluchačskou přístupnost, britský skladatel David Matthews, jehož skladbu inspirovanou v Kroměříži umístěným Tizianovým obrazem Apollo trestá Marsya přednesl výborně instrumentálně disponovaný soubor The Fibonacci Sequence, nebo téměř hodinu a půl trvající minimalistická skladba Mortona Feldmana v podání pražského Ensemble Corona koketující s relaxační hudbou a vedoucí posluchače k popření vnímání času. Z odpoledních a večerních programů stojí za zmínku ukázky z elektroakustické tvorby Rudolfa Růžičky, Islandem inspirovaná hudba Richarda Mayera, skladatelský profil Jana Nováka nebo koncert amerického kytaristy Williama Feasleyho.
Letošní Forfest doplnila celá řada akcí z dalších uměleckých oborů: unikátní výstava prací kalifornských výtvarníků s názvem Mind Trips, výstava obrazů Milovoje Husáka, divadlo Miriam se hrou Dny noci, přehrávka skladatelského sdružení studentů pražské AMU Konvergence, poezie Romana Szpuka a Marka Tomana nebo odborné kolokvium na téma Spirituální proudy v současném umění, kterého se zúčastnila celá řada tvůců, hudebníků i hudebních vědců.

Fotografie: ŠPANĚL U PIANA. Jedním z vrcholů letošního Forfestu bylo vystoupení španělského pianisty Ricarda Descalza.

(erb)